Fysiotherapie bij Diabetes

Wat is diabetes?

De officiële naam voor diabetes is ‘diabetes mellitus’, in de volksmond ook wel ‘suikerziekte’ genoemd. Diabetes is een chronische stofwisselingsziekte die wordt gekenmerkt door onvoldoende of geen productie van insuline, waardoor het lichaam de bloedsuikerwaarden niet meer zelf in evenwicht kan houden.

Insuline is een hormoon dat wordt gemaakt in de alvleesklier (pancreas), dat ervoor zorgt dat de weefselcellen de glucose uit het bloed kunnen opnemen. Glucose is de energiebron van het menselijk lichaam.

Als insuline zijn werk niet kan doen, loopt de bloedsuiker veel te hoog op (hyperglykemie; hypo).

Op lange termijn kan diabetes leiden tot ernstige complicaties, zoals hart- en vaatziekten en beschadigingen aan de zenuwen, ogen en nieren.

Soorten Diabetes

Er zijn verschillende soorten diabetes die ieder een eigen behandeling hebben. De belangrijkste soorten zijn diabetes type 1 en diabetes type 2. Daarnaast is er zwangerschapsdiabetes, een tijdelijke soort diabetes, die meteen over gaat na de bevalling.

Bij type 1 is sprake van een absoluut tekort aan insuline. Door dit gebrek aan insuline kunnen de cellen onvoldoende glucose (meer) opnemen waardoor te veel glucose in het bloed komt. Omdat het lichaam zelf (vrijwel) geen insuline meer kan aanmaken, bestaat de behandeling uit het injecteren van insuline.

Bij type 2 neemt de productie van insuline af en wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline. Een belangrijke factor bij het ontstaan van diabetes type 2 is overgewicht. De behandeling van type 2 is enerzijds een gezonde leefstijl: vaak afvallen en meer bewegen. Daarnaast krijgen type 2 patiënten vaak medicijnen (tabletten) voorgeschreven.

Vanwege de kans op diabetes complicaties is regelmatige zelfcontrole van de diabetes noodzakelijk.

Verantwoord bewegen met de fysiotherapeut

De fysiotherapeut voldoet aan de volgende eisen:

• Registratie in het centraal kwaliteitsregister fysiotherapie
  • Heeft een geaccrediteerde post- HBO opleiding Diabetes Mellitus gevolgd
  • Heeft een geldig certificaat van het KNGF beweegprogramma

Bewegen heeft invloed op:

HbA1c

Cholestorol gehalte
Totaal cholestorol Lager dan 5,0 mmol/l
LDL-cholestorol Lager dan of gelijk aan 2,5 mmol/l
HDL-Cholestorol (mannen) Hoger dan of gelijk aan 1,0 mmol/l
HDL-Cholestorol (vrouwen) Hoger dan of gelijk aan 1,2 mmol/l
Triglyceriden Lager dan of gelijk aan 1,7 mmol/l
Middelomtrek
Vrouwen Mannen Resultaat Gezondheidsrisico
< 68 cm < 79 cm Ondergewicht Te licht, te weinig reserve bij ziekte
68 – 80 cm 94 – 102 cm Gezond gewicht Prima, probeer het zo te houden
80 – 88 cm 94 – 102 cm Overgewicht Liefst afvallen tot gezond gewicht
88 cm > 102 cm Vetzucht (obesitas) Zeer grote kans op het ontstaan van diabetes, hart en vaat aandoeningen, onvruchtbaarheid (vrouwen) en gewrichtsklachten

Fysio Hoofddorp ketenpartner van Zorggroep Haarlemmermeer.

Dit is een multidisciplinaire eerstelijnsorganisatie die eerstelijns zorgprofessionals in de Haarlemmermeer ondersteunt om te komen tot de beste zorg dichtbij huis